Sätt inte etikett på eleverna

oktober 1st, 2008    •  by admin    •   Kommentarer inaktiverade för Sätt inte etikett på eleverna

Här tränar skolpersonal olika roller i ett arbetslag, bland annt ”den grinige” eller ”problemlösaren” under en gruppövning. Fr v Helena Malje, Per Josefsson och Anders Olsson. Michael Högberg lyssnar intresserat.
”Sätt inte etiketter på eleverna”

2008-10-01  HÄSSLEHOLM
– Undvik att sätta etiketter på eleverna. Säg inte att hon eller är han är en störig person, och säg till exempel inte, skärp dig och sitt still, utan fråga om eleven känner sig stressad eller har behov av att röra sig.

Michael Högberg har lång erfarenhet av konflikthanteringsarbete inom skolan. Foto: HELENE NORDGREN

Säg inte sitt ned och var tyst, utan säg att du känner dig ledsen över att eleven inte vill lyssna när du pratar, eftersom det är viktigt att vi lär oss det här.
Ungefär så förklarade Michael Högberg, konflikthanteringskonsult, något som kallas non violent communication, det vill säga, icke aggressiv kommunikation, för skolpersonal på Västerskolan på onsdagen.

Att inte sätta etiketter, gäller också vid positiva handlingar.
– Istället för att säga att eleven är en snäll människa, beskriv hellre varför genom att säga att, du är snäll när du räcker saltet till din kompis, förklarade Michael Högberg vidare.
Samtliga skolpersonal, ett 80-tal personer, inom rektorsområde 3 fick sig en duvning i konflikthantering på onsdagen. Under förmiddagen gavs en föreläsning och på eftermiddagen blev det gruppövningar.
– Jag berättar om olika sätt att förebygga problem men presenterar också ett åtgärdsprogram om problem trots allt uppstått, säger Michael Högberg, som till vardags arbetar som familjestödjare i Hässleholm. Jag ger också tips på hur man arbetar med problemelever.

Just när det gäller det icke aggressiva sättet att samtala, är den bärande tanken att den tilltalade inte ska känna sig attackerad.
En av lärarna, som tidigare studerat det här sättet att kommunicera, spädde på med att metoden kan användas i privata relationer också.
– Istället för att säga till din man att han är en skitstövel som aldrig går ut med soporna, säg att jag känner att du inte älskar mig eftersom du inte bryr dig om att bära ut soporna, förklarade hon.

– När man berättar om sina egna behov och känslor istället för att sätta etiketter, är det svårt för motparten att bli arg, tillade Michael Högberg. Och det här fungerar, det vet jag, eftersom jag själv använt metoden i klassrum.
Om olika roller i arbetslag och om olika slags argumentationsteknik, handlade dagen också. Deltagarna fick efter varje avsnitt tillämpa sina nyvunna kunskaper vid gruppövningar.

Anna-Carin Darlin